When a flower doesn´t bloom, you fix the
environment in which it grows, not the flower.

Alexander Den Heijer

Õppimisest ei saagi päris loobuda, kui kord oled selle tunde kätte saanud, mida eneseareng tähendab!

Ma olen oma abikaasale lubanud, et ühe aasta peale magistriõpinguid võtan ilma suurte õppimisteta ja koolitöödeta. Ma tegelikult ei usu, et suudan sellest lubadusest kinni pidada. Sügisel hakkan edasi õppima kitarri ja viiulit ja nii väga tahaksin mõne segakooriga liituda, et laulupeol osaleda. Aga kodutööd kui sellist, mis on olnud viimased viis aastat vast suudan vältida. Unistusi on veel mitmeid. Tegelikult on hakanud meeldima ka kirjutamine ja väike haridusteadlase geen on minus välja löönud.  Kuid, seda ma luban küll, et ma teen kõike veidi vähem ja investeerin suure osa oma ajast perekonnale ja koosolemisele. Ma olen selle välja teeninud, et veidi loovalt laiselda. Lisaks ootab mind öökapil juba aukartust äratav virn inglise- ja eestikeelseid raamatuid, mida sooviks läbi lugeda. Paraku see aga nii on, et kui kord oled õppimise mõnu avastanud, siis sellest on raske lahti lasta.

Enesearengu teekond

Minu portfoolios on koos viie aasta õpingute kogemused. Kui ma peale bakalaureuse õpinguid esimest korda portfoolio selliselt käsile võtsin, siis seal oli tohutult palju materjali. Nüüd ma tean, et less is more ja seetõttu olen asja teinud lihtsaks ja loogiliseks. Minu jaoks on oluline, et see oleks minu nägu. Keegi on öelnud, et bakas õppides tehakse kõike keeruliselt,  magistrisse jõudes, muutuvad asjad loogilisemaks ja kui kunagi doktorantuuri jõuda, siis on asi juba palju lihtsam. Mulle tundub, et seda teab vaid doktorant ise, kes seda kogenud. Kui me pidevalt ennast edasi arendame, siis muutub kõik ühel hetkel lihtsamaks. Me saame endaga rohkem sõbraks ja oskame paremaid valikuid teha. Minu jaoks on need viimased aastad näidanud, kui palju inimesest on ikkagi võimalik välja pigistada ja millised uskumatud vahendite varud võivad avaneda keerulistes olukordades. Mugav teekond see kindlasti pole. Mida rohkem edasi, seda enam olen ennast mugavustsoonist välja lükanud. See on andnud häid õpikogemusi. Ma tean, et vaatan kõigele, mis minu sees ja mis minu ümber täna teise pilguga. Mitte ainult ülikooliõpingute tõttu, vaid seetõttu, et olen palju oma elus muutnud. Ma olen rahul, et ma tulin õppima, siis kui teadsin mida õppida soovin. Muidugi oleks võinud ju seda kõike teha varem, aga siis poleks mul kaasas elukogemuse pagasit ja julgust sügavalt analüüsida. Ma ei julgeks nii palju katsetada ja riskida. 

Mina küll soovitan, et kui tahad midagi põnevat oma elus teha, siis täiskasvanuna õppimine pakub kogemust kuhjaga. 

Õpigrupp kui peegel

Ma olen kõige tänulikum, et teekonna alguses anti meile võimalus luua õpigrupid. Ilma oma õpigrupita oleks nii mõnigi takistus võib olla ületamata jäänud. Kriitiliste sõprade toetav ühine kulgemine võib teekonnale anda hoopis teise ilme. Mina olen küll südamest tänulik Merikesele, Kätlinile, Katrinile ja Regonile, et olite ja olete endiselt olemas. Mingi oluline ja purunematu side on siin loodud, mis kulgeb edasi ka peale õpingute lõppu, aga nüüd juba teises rütmis ja uute mustritega.

Magistriõpingute õpirada

Selle õpiraja alla olen sättinud kahe õppeaasta läbilõike erinevatest koolitöödest, mis minu jaoks on olulised. Tähtsuse järjekorda nendes otseselt pole, aga pean tunnistama, et mõned õppeained ja õppejõud on eriti hinge pugenud. Oluline kogemus oli lõputöö kirjutamine ja millegi lõpp on jällegi uus algus. See kogemus on mind lihvinud koolitajana ja andragoogina. 

Bakalaureuse õpirada

Siia õpiraja alla olen loonud läbilõike bakalaureuse kolmest ülikooli aastast ja enda jaoks olulistest akadeemilistest, arutlevatest ja analüüsivatest koolitöödest. Need toetavad minu akadeemilist pädevust andragoogika valdkonnast. Samuti olen lisanud siia need detailid, mis on teinud minust sellise andragoogi nagu olen täna.

Selleks, et õpetada, peame olema ise valmis õppima!

Talvi Märja, 2014