When a flower doesn´t bloom, you fix the
environment in which it grows, not the flower.
Alexander Den Heijer
Õppimisest ei saagi päris loobuda, kui kord oled selle tunde kätte saanud, mida eneseareng tähendab!
2022 aasta sügisel hakkan edasi õppima kitarri ja alustan viiuliõpinguid. Suvel on oluline etapp õpetaja kutse taotlemine, sest sügisel lähen juba viiendale õpetaja ringile koos oma võrratute õpilastega. Suvel tegelen perega koos puhkamisega ja kogun energiat uueks õppeaastaks koolis. Lisaks ootab mind öökapil juba aukartust äratav virn inglise- ja eestikeelseid raamatuid, mida sooviks läbi lugeda. Paraku see aga nii on, et kui kord oled õppimise mõnu avastanud, siis sellest on raske lahti lasta.
Teekond õpetajaks
Miks on minu porftoolios ühendatud koolitaja ja õpetaja kutsed? Ma enda jaoks neid tegelikult ei erista, kui siis vaid selles osas, et inimesed kellega koostöiselt tegutsen on erinevas elukaare etapis. Ma küll ei ole otseselt õppinud õpetajaks aga olen selleks kasvanud. Mulle meeldib see, et õpetaja amet on mind lihvinud ja avanud läbi keskkonna, õpilaste ja kolleegide just eluliseks olulistest vaatenurkades.
Mulle meeldib olla õpetaja, koos selle ameti keerukusega. Just õpilased oma erinevuses teevad selle töö põnevaks ja muidugi aegajalt ka raskeks. Olen inimene, kes teeb tööd südamega ja pühendusmisega. Mul on vedanud, et olen saanud läbi praktilise kogemuse õppida õpetajaks olemist. Teoreetiliste teadmiste tugi on olnud eriti tugev just ülikooli õpingute ajal. Ma olen veendumusel, et ainult ülikoolis valmis ei saagi, tulebki minna väljale tegutsema. Kas andragoogika õpingud saavad valmistada ühe õpetaja teekonda? Kindlasti, minu puhul on see küll selliselt olnud. Ma isegi mõtlesin minna alguses õppima pedagoogikat, aga siis oli seda võimalik õppida vaid päevases vahetuses ja Paidest ülikooli iga päev käia lihtsalt ei olnud võimalik. Andragoogikas mulle meeldib inimesekeskne lähenemine ja väärtused ning põhimõtted, mis sellega kaasas käivad. Minu õnneks sain ma bakalaureuse õpingute ajal õppida mitmeid õppeaineid, mis mind hoopiski õpetaja ametis toetasid. Näiteks erivajaduste õppija aine ja kasvatusteadused. Minu teekond on osaliselt olnud tagurpidi, aga see on võimaldanud otsida lahendusi ja vastuseid olukordadele ja küsimustele, mis päriselt töökäigus tekivad.
Minu õpetaja teekonnal on oluline roll minu kaasõpetajatel, kes on inspisreerinud ja aegajalt õpetanud ka selles osas, mida ei tasu õpetajana teha. Pean oma tugevuseks õpetajana analüüsimisvõimet, paindlikust ja loovust. Õpilased on minu suured õpetajad sellel teekonnal samuti, sest ikka päris olukordades ja “ämbreid kolistades” on võimalik areneda. Kõik seda tuleb teha teisi säästes ja ise kogemusi kogudes.
Enesearengu teekond
Minu portfoolios on koos viie aasta õpingute ja õpetaja kogemus. Kui ma peale bakalaureuse õpinguid esimest korda portfoolio selliselt käsile võtsin, siis seal oli tohutult palju materjali. Minu jaoks on need viimased aastad näidanud, kui palju inimesest on ikkagi võimalik välja pigistada ja millised uskumatud vahendite varud võivad avalduda keerulistes olukordades. Mugav teekond see kindlasti pole olnud ja mugavust pole ka otsinud. Mida rohkem edasi, seda enam olen ennast mugavustsoonist välja lükanud ning see on andnud häid õpikogemusi. Ma tean, et vaatan kõigele, mis minu sees ja mis minu ümber täna on teise pilguga. Mitte ainult ülikooliõpingute tõttu, vaid seetõttu, et olen palju oma elus muutunud. Pidev eneseanalüüs ja tagasivaade on need, mis aitavad mul hoida ennast tasakaalus. Eneseanalüüs toetab minu arengut ja võimaldab mul olla parem õpetaja/koolitaja. Tagasivaade toetab protsessis vajalikke muudatusi ja pakub palju õppimisvõimalusi. Ma ei ole täiuslik, ega püüdle ka selleks saama. Ma olen inimene ja õpetaja/koolitajana ma kõige esimesena pean alati meeles, et minuga koos tegutsevad inimesed, kellel on tunded, oma mõtted ja unistused. Õpetajana on olnud kõige raskem see, kui mõistad, et igat olukorda muuta ei ole võimalik, mõnikord tuleb lihtsalt olemas olla.
Magistriõpingute õpirada
Selle õpiraja alla olen sättinud kahe õppeaasta läbilõike erinevatest koolitöödest, mis minu jaoks on olulised. Tähtsuse järjekorda nendes otseselt pole, aga pean tunnistama, et mõned õppeained ja õppejõud on eriti hinge pugenud. Oluline kogemus oli lõputöö kirjutamine ja millegi lõpp on jällegi uus algus. See kogemus on mind lihvinud mitte ainult õpetaja/koolitaja- ja andragoogina, vaid ka inimesena.
Bakalaureuse õpirada
Siia õpiraja alla olen loonud läbilõike bakalaureuse kolmest ülikooli aastast ja enda jaoks olulistest akadeemilistest, arutlevatest ja analüüsivatest koolitöödest. Need toetavad minu akadeemilist pädevust andragoogika valdkonnast. Samuti olen lisanud siia need detailid, mis on teinud minust sellise õpetaja/koolitaja ja andragoogi nagu täna olen.